Zwemvereniging de Hartvrienden

Akke Bruin 25 jaar lid, 93 jaar jong

‘Zwemmen houdt me fit’
Akke Bruin-Sneekes trouw lid van zwemvereniging De Hartvrienden

SCHAGERBRUG / SINT MAARTENSVLOTBRUG - “Iedere zaterdag en maandag ga ik nog met veel plezier naar het zwembad”, vertelt Akke Bruin-Sneekes (89) uit Schagerbrug enthousiast. Ze bereikt komende dinsdag de respectabele leeftijd van negentig jaar, maar neemt nog elke week een duik in zwembad Campanula in Sint Maartensvlotbrug. “Dit doe ik bij zwemverenging De Hartvrienden. Een gezellige club mensen en bovendien houdt het zwemmen me fit.”

Akke Bruin-Sneekes geniet volop van het leven en al haar kinderen en kleinkinderen. (Foto: Bertil van Beek / RM)

“Ik denk dat ik nu zo’n 22 jaar lid ben van de zwemvereniging. Misschien een jaar korter of langer, maar als je bijna negentig ben mag je er wel een jaartje naast zitten, toch?”, zegt ze met een lach. “Door de hartproblemen van mijn man kwam ik in contact met de familie Blankenstijn die al lid waren van De Hartvrienden. Mijn man houdt niet van zwemmen, maar ik ging graag mee. Nu zwem ik nog steeds elke zaterdag. Het water is heerlijk warm en je spreekt nog eens iemand. Indien mogelijk blijf ik dit nog lang volhouden. Op maandag zwem ik ook, maar dat is via de ANBO. Zaterdag rijd ik met Ellie de Vogel mee en maandag met buurvrouw Trudy van den Berg.”

Hartvrienden

“Akke is een van de trouwste leden en slaat bijna nooit over”, vertelt penningmeester Bart Hoekman van zwemvereniging De Hartvrienden. “Ze is ons oudste lid en ons jongste lid is 44 jaar. Onze vereniging telt zo’n zeventig leden en bestaat inmiddels 27 jaar. De Hartvrienden is ooit opgericht door Truus Michielse.” Naast Bart bestaat het bestuur verder uit voorzitter Peter Michielse, net als zijn vrouw Truus erelid van de vereniging, en secretaris Ellie de Vogel. Bart: “Op zaterdag zwemmen we van 9.45 tot 10.45 uur in Campanula en op maandag van 14.45 tot 15.30 uur in zwembad De Wiel in Schagen. De lessen worden gegeven door Barend Gottmer, Marian Mulder en Joke Hoekman. “Het doel van onze vereniging is het beoefenen en bevorderen van zwemmen voor ex-hartpatiënten of hartpatiënten. Tevens kunnen personen met vaatziekten lid worden van de vereniging. Partners van (ex-)hartpatiënten mogen eveneens lid worden.”

Leden

“De groep in Campanula zit vol, maar voor de groep in zwembad De Wiel hebben we nog voldoende ruimte voor nieuwe leden.” Zelf is Bart sinds 1997 aangesloten bij de zwemvereniging. “Dit was tijdens mijn revalidatie van hartproblemen. Ik ging in die tijd met vier mensen naar de proefles en ben eigenlijk blijven hangen. Het is een gezellige vereniging en bovendien organiseren we elk jaar diverse activiteiten zoals onder meer een barbecue.”
Nieuwe leden kunnen zich altijd melden bij de club. Kijk voor meer informatie op www.zwemverenigingdehartvrienden.nl.